--- permalink: /artikel/325/index.html ---
Så alla vet så var det jag som kom på att 32 plan blev snyggar än bara 16. Jag. JAAAAG!
Väldigt snygga moln! Mycket imponerande faktiskt!
Som projekt i kursen TNM047 Procedurella metoder för bilder valde jag att försöka implementera en volymrendering av procedurella moln med hjälp av OpenGL och GLSL. Här är resultatet.
I traditionell datorgrafik består modellerna ofta av polygoner, vilket passar bra om man vill rendera scener med regelbundna objekt som byggnader, stolar, bord eller till och med människor. Det finns dock en uppsjö av typer av ting som inte alls lämpar sig för en polygonrepresentation. Moln är ett sådant exempel, där den komplexa mikrostrukturen indikerar på att alternativa metoder bör användas.
I mitt projekt har jag implementerat ett litet system för volymrendering av moln, där molnens struktur räknas ut på matematisk väg på grafikkortet. Jag har även tagit fram en ljusmodell som skuggar molnen på ett helt okej övertygande sätt utan att ta för mycket beräkningskraft.
Läs gärna mer om mitt arbete i projektrapporten som finns bifogad här intill. Där finns gott om renderade exempelbilder från mitt system för den som är nyfiken. Du får också gärna ladda ned själva programmet som jag packat ihop både som källkod (OpenGL/C++) och körbara filer (för Windows). Om du ska köra programmet så krävs det att du har ett grafikkort som klarar av OpenGL 2.0, och gärna en snabb dator eftersom jag inte lagt ned tid på att hitta smarta accelereringsknep. Vill få en snabb uppfattning om vilken sorts resultat jag uppnått så kan du titta på den exempelbild jag länkat till här bredvid.
Mycket nöje!
Anders Fjeldstad
Publicerad 10 januari 2006
Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.