--- permalink: /artikel/2/index.html ---
Hej, länken till teorisammanfattningen fungerar inte.. Jag är intresserad av att läsa den, har du en annan länk? :)
Jajamän, jag har uppdaterat länken. Tack för att du påpekade att den var trasig!
I samband med kursen TNM077 3D-grafik och animering skrev jag en sammanfattning av några viktiga begrepp inom 3D-grafik. Texten är tänkt att ge läsaren en grundläggande förståelse för hur man inom datorgrafik tar till olika metoder för att simulera verkliga företeelser som oregelbundna objekt, ljus, skuggor och liknande.
Min text förutsätter att läsaren har en viss kunskap inom området, tillsammans med grundläggande matematiska kunskaper. Jag har valt att fokusera på översikt och principer istället för detaljer, och tror att detta gör texten relativt lättläst även för den som inte har 3D-grafik som huvudintresse.
Anledningen till att jag publicerar sammanfattningen här är att jag föreställer mig att det kan finnas intresse hos mina besökare att få en viss inblick i hur dagens verktyg för visuell simulering av verkligheten fungerar - med detta menar jag allt från datorspel till digitala effekter i spelfilm.
Jag hoppas att dokumentet kan erbjuda en liten stunds intressant läsning!
Anders Fjeldstad
Publicerad 18 mars 2004, uppdaterad 22 maj 2007
Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.