--- permalink: /artikel/9/index.html ---
Väldigt positiv avslutning faktiskt. Skönt att man har känt så någon gång. Nu när tiden gått lite och man fått än mer inblick så tycker i alla fall inte jag att tiden känns lika spännande framför mig, trots att jag poängmässigt nu ligger på den nivån du var då.
P� Campus Norrk�ping �r det tradition att det varje �r h�lls Medieteknikdagar - ett par dagar fulla med intressanta f�redrag kopplade till branschen och utbildningen vi l�ser. F�rra �ret minns jag att jag blev v�ldigt inspirerad av att lyssna p� bland andra Ken Perlin (Oscarvinnare f�r sin insats inom 3D-grafik f�r specialeffekter i film) och jag hade ganska stora f�rv�ntningar inf�r �rets MT-dagar.
Den h�r g�ngen lyssnade jag p� kanske knappt h�lften av de f�rel�sningar som gavs, och de som jag fann mest intressanta handlade om ljudkompression, "crowd simulation" f�r till�mpning i film och allm�nt om utveckling och konkurrens i informationsteknologibranschen.
Det �r fascinerande hur det g�r att trolla med data i en f�rst�rande kompression. Principen f�r de mest avancerade ljudkompressionerna i dagsl�get �r att f�rst l�gpassfiltrera ljudsignalen och sedan ta bort allt ljud som finns kvar i signalen men som m�nniskan inte kan h�ra (icke-trivialt). N�r man sedan ska spela upp signalen s� anv�nder man sig av det l�ga frekvensinneh�llet tillsammans med ett "envelope" f�r de h�ga frekvenserna f�r att �terskapa de h�ga frekvenserna med f�rbluffande precision.
Motsvarande fungerar med flera kanaler - man kan reducera tv� kanaler till en och sedan anv�nda "extrainformation" f�r att �terskapa den andra kanalen. Typ. Allt detta �r r�tt avancerat egentligen och inneb�r att man kan spela upp ljud som okomprimerat str�mmas i ca. 1,5 Mbit/s med fl�det 24 eller 48 kbit/s utan att man lider av kvalitetsf�rlusterna. Framf�rallt kan detta utnyttjas i mobiltelefoni och radio d�r det inte finns extrema krav p� ljudkvalitet och bandbredd �r en central fr�ga. F�r den intresserade kan jag tala om att det var en man fr�n Coding Technologies som ber�ttade om detta p� MT-dagarna i �r; jag har bifogat en l�nk till deras webbsajt f�r den som vill l�sa mer.
Jonas Birgersson bes�kte ocks� K�kenhus f�r att prata om konkurrens, piratkopiering och open source. Och litet annat. Det var roligt att se honom i verkligheten och f� en personlig uppfattning om "vad han g�r f�r", och jag tycker nog att hans f�redrag var r�tt intressant. Han lade in ganska mycket publikfriande kommentarer och en r�tt "n�rdig" publik trivdes bra. Jag roades av vissa saker medan jag hade litet sv�rare f�r andra - han snackade en hel del skit och ritade ett antal (enligt mig) on�diga figurer och s�dant kan jag reagera mot. P� det stora hela var det dock en underh�llande f�rel�sning som jag inte �ngrar att jag gick p�.
Det sista jag skulle vilja omn�mna �r ett f�redrag som en relativt nyutexaminerad medietekniker h�ll. Han ber�ttade om sitt exjobb p� Cinesite i London d�r han utvecklat "crowd simulation"-systemet REACT som ett plugin till Maya. Cinesite �r ett av de v�rldsledande f�retagen inom helt�ckande specialeffekter f�r filmindustrin och det �r l�ckert att t�nka sig att en kille som nyss g�tt ut femte �ret p� MT i Norrk�ping faktiskt utvecklat en programvara som kommer att anv�ndas i filmer som visas p� bio i Sverige och �vriga v�rlden (f�rst ut �r "King Arthur" nu under v�ren 2004).
S�h�r efter�t k�nner jag mig �nd� n�jd med �rets MT-dagar. Det �r ett trevligt arrangemang (naturligtvis �r det studenter som organiserar det hela) och jag tycker att det var intressanta f�redrag som l�mnat mig med flera funderingar inf�r framtiden. Det �r n�gra sp�nnande �r som ligger framf�r oss…
Anders Fjeldstad
Publicerad 3 april 2004
Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.