--- permalink: /artikel/74/index.html ---
Rapporten finns inte där! :'(
Nu så! Jag hade lyckats plocka bort den när jag rensade på studentkontot...men nu är den uppe igen.
Tack!
Nu under hösten läste jag en kurs som heter "Modelleringsprojekt" och som går ut på att man på något sätt ska ta fram en modell för ett fysikaliskt förlopp och kunna köra simuleringar och visualiseringar med hjälp av denna modell.
Jag ingick i en grupp där vi bestämde oss för att försöka göra en realistisk simulering av hur fönsterglas går sönder vid ett hårt slag. Målet var att det hela skulle kunna beräknas i realtid, det vill säga att simuleringen styrs vid körningstid av användaren och att inget är uträknat i förväg Det visade sig vara ett svårt men väldigt intressant problem som innehöll klurigheter vi inte ens tänkt på från början. Projektet och det resulterande programmet kallar vi "Splitter".
Resultatet blev riktigt schysst, i vissa avseenden bättre än de förenklade simuleringar som görs i moderna datorspel och enligt mig definitivt värt att titta på. Här till höger finns några bilder som visar hur sprickmönstret i glaset ser ut vid olika krafter på slaget. Vad man inte ser i bilderna är att bitarna efter sprickbildningen kan "sprängas" ur rutan så att de flyger iväg…ett litet tillägg till originalprogrammet som Jesper Carlson i projektgruppen programmerade på några timmar.
Jag har även lagt upp rapporten här, så att du kan läsa om hur vi gjorde. Rapporten är på engelska. Själva programmet har jag inte lagt upp, men om du skulle vilja ta en titt på det kan du maila mig på adress botta@home.se så går det säkert att ordna.
Anders Fjeldstad
Publicerad 4 februari 2005, uppdaterad 29 augusti 2005
Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.