Fortum från helvetet

Externa länkar

Läsarnas kommentarer

  • 1. AzP 5 februari 2007

    Det suger och jag hatar dem. Jag känner samma sak, trots att jag förhoppningsvis inte behöver betala dubbelt så pass länge. Men det är underbart med 990 kr till Fortum nu i Januari, och samtidigt 550 kr till GodEl för "förflyttningspris" och startavgift och hela skiten. Jävla helvetes elföretag. Vad sade du? Gick fortum <u>plus</u> 1 470 miljoner Euro förra året sade du?

  • 2. AzP 5 februari 2007

    Konsumentverkets tips på sidan som du länkar till: "Vilhelms tips: * Gör ett aktivt val. Annars får du tillsvidarepris, som ofta är dyrast."

Fortum från helvetet

När vi i dagarna fick elräkningen för december månad så tyckte vi att det såg ut att vara jävligt dyrt, 831 kr totalt. Vi kollade upp specifikationen rätt noga och jämförde med Konsumentverkets prisguide över elleverantörer. Resultatet blev förargande och frustrerande...

När vi flyttade hit till Stockholm i augusti så fick vi veta att Fortum för närvarande var leverantör av såväl el och elnät. Efter ett par veckor ringde en säljare från Fortum upp och frågade om vi var intresserade av ett elabonnemang med bundet pris. Jag svarade att vi i dagsläget inte ville binda någonting, varpå säljaren föreslog att vi skulle välja alternativet Fortum Enkel som skulle vara ett bra abonnemang att ha tills vidare om man inte ville binda. Jag tyckte att det lät rimligt.

Om man går in på Fortums webbsida och läser om Fortum Enkel så står det att avtalet avser ett rörligt pris som varierar med en månad i taget. Det står också att man automatiskt garanteras el som är miljömärkt. Så mycket mer står inte. Det verkar väl bra?

Konstigt bara att avtalet inte finns med i Konsumentverkets prisguide över elleverantörer. Vi antog att det motsvarades av Fortums rörliga pris, men blev då förvånade över att den förväntade årskostnaden i Konsumentverkets tabell var nästan hälften så hög som den på vår faktura.

Jag ringde upp Fortums kundtjänst och möttes då av en medarbetare som var mycket förvånad att vi "fortfarande hade Fortum Enkel". Detta är ju ett tills-vidare-abonnemang som man bara har innan man har gjort ett aktivt val, fick jag veta. Priset per kilowattimme för Fortum Enkel är ungefär dubbelt så högt som det aktuella rörliga priset, fick jag också lära mig.

Reflektion: Det är ju smått förjävligt att en säljare kan rekommendera ett abonnemang som samma företags kundtjänst i princip skrattar åt. Jag blir riktigt förbannad när jag tänker på att vi betalat alldeles för mycket i nästan ett halvår nu, och att det i slutändan är jag som ser dum ut. Det mest frustrerande är att det är så länge sedan att jag naturligtvis inte kommer ihåg vad säljaren hette, så det ger liksom inget att ringa och klaga. Kundtjänsttjejen sa bara ungefär att "det är ju bra att du byter till rörligt nu i alla fall".

Fan fan fan. 

Anders Fjeldstad

Anders Fjeldstad
Publicerad 10 januari 2007

Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.