Externa länkar

Relaterade artiklar

Läsarnas kommentarer

  • 1. Punger 14 mars 2006

    Är det jag som är herren som satte högre fart på bollen som Anders började rulla? Jag skulle isf vilja tacka både Anders för den trevliga sammanfattningen som allt började med. Dessutom Oskar Åkerlund som gjorde samma sak som jag på IBR-kursen, vilket dock inte slog lika stort som denna, ty vi var en allt för liten grupp för att det skulle räknas som ett kollektiv. Jag är stolt över att vara en av fäderna till den kollektiva utbildningen och om det kan göra Digital kommunikation-kursen hälften så tråkig som jag har hört Totte-Jesper-Daniel-gänget (Vilket Anders också ingår i då och då) så kanske vi slipper sova på alla föreläsningar.

  • 2. Oskar 14 mars 2006

    Låter bra, men detta har redan G90 sysslat med i åratal. Vad är G90 förresten?

  • 3. Oskar 14 mars 2006

    För övrigt tror jag det är en brun ställning att redan innan kursen klassa den som fruktansvärt tråkig... :) Vi kan väl hoppas på att den är rolig istället. Modem äger!

  • 4. David 14 mars 2006

    Vem är G90?

  • 5. Peter 15 mars 2006

    Jag anser att Digicom-kursen är ganska spännande. Inlämningsuppgifterna gör att den är genomlidlig så länge det går bra på dem. När tentan väl kommer kan man nöta inlämningsuppgifterna igen och så inser man att man faktiskt kan det. Det som suger med dem är att han går igenom teorin för att lösa dem föreläsningen EFTER deadline. Huh?! En annan positiv sak med kursen är att den till största del handlar om trigonometri och linjär algebra.

Kollektiv utbildning. Varför inte?

En "kommunistisk" utbildningsstrategi som tidigare ej (?) genomförts, skulle det funka? Watch out, utbildningsministern! Heads up for the kollektiv utbildning!

Det var en gång för två år sedan...

Fjeldstad.se:s alldeles egen fröken Fjeldstad satte för snart två år sedan en boll i rullning med sin sammanfattning av 3d-grafikbegrepp. Anders pluggade till kursen TNM077 3-D Datorgrafik och animering och som en hjälpreda för sig själv skrev han ihop en sammanfattning; denna valde han att publicera för att andra skulle kunna ta del av den.

Under årens lopp har Anders fortsatt att publicera sina sammanfattningar. I VR-teknikkursen valde han att göra det i bloggform - ett intressant grepp som kanske inte är perfekt för utomstående som vill klara tentan, men ur en medieanalytikers ögon underbart.

Exposé över forna tentor

Det drar ihop sig till ännu en kompressionstenta, till vilken nyss nämnda Anders år 2005 skrev en teorisammanfattning som fick 200+ träffar sista dagarna före tentan. I år valde Mattias att göra en liten exposé över forna tentor i kuriosa- och studiesyfte.

Mattias jämförde teorifrågorna från de sex senaste tentorna, varpå det uppdagades att många av frågorna är tämligen återkommande. Han noterade även hur många gånger varje fråga hade dykt upp. Till sist har han, med utgångspunkt från Anders sammanfattning, svarat på alla frågorna. Vidare gjorde undertecknad en revidering och komplettering av Mattias svar.

Formation collectif, entrez, s'il vous plaît !

I de klasser som läser medietekniks (MT) tredje år 2006 har jag funnit en ovanlig välvilja till att hjälpa till; de flesta lägger upp alla sina laborationer på sitt publika studentkonto. Har jag problem med en labb kanske någon annan redan har gjort den och jag kan där få tips på hur jag ska tänka.

Skulle man kunna ha klasser där alla hjälper alla och till slut får ett gemensamt betyg? Redan nu i kompressionen har vi sett tydliga indikationer på en samarbetsvilja. Det är detta som är grundstenen i vad vi ska testa.

Kollektiv utbildning, var god stig på! 

Experiment i kollektiv utbildning: TSDT77 Digital kommunikation, period 4, 2006 

Jag och Emil ska börja, de som vill hänga på hänger på. Vi har hört mycket illa om Digital kommunikation-kursen, främst att den är fasansfullt tråkig. Att kollektivt lära sig den genom samarbete, är det genomförbart?

EXPERIMENT Vi ska testa kollektiv utbildning; de som vill hänger på! Det kan vara tips till hur man löser inlämningsuppgifter, en post-it-lapp med nåt begrepp eller en hyperlayoutad Indesign-kommunikationsstruktur över digitala system. Har du något att bidra med - vad som helst som gynnar ökad förståelse för och benägenhet att klara kursen -, gör det; bidra!

BETYG De som bidrar kommer betygsättas - kollektivt. Efter avslutad kurs vore det kul om alla som bidragit skickade in sina betyg. Vi kommer snitta fram ett medel och göra statistik över vad bidragstagarna har fått.

MATERIAL Allt material kommer läggas ut på Fjeldstad eller någon wiki, tillgängligt för alla. Alla ska kunna dra nytta av detta experiment.

HUR? För att vara med pratar man bara med mig eller Emil i skolan, eller skickar ett mail till davan839. Det enda som räknas i slutändan är huruvida du har bidragit eller ej. Självklart är alla välkomna att ta del av materialet och följa experimentet.

Det här ska bli mycket intressant. Utan att ljuga ser jag faktiskt fram emot en härlig kurs TSDT77 Digital kommunikation.

Addendum

Per upplyste mig om att Oskar (Åkerlund) började med tentafrågssammanfattning på Image-Based Rendering-kursen i år. Tack, Per! 

Herr Ambassadör David Andersson

Herr Ambassadör David Andersson
Publicerad 14 mars 2006, uppdaterad 15 mars 2006

Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.