cyberphoto.se

Relaterade artiklar

Läsarnas kommentarer

  • 1. Douglas 30 januari 2006

    Eloge för den relaterade artikeln. Den förtjänar ett fyrfaldigt leve: Hipp, hipp, hurra, hurra, hurra, hurra! Du har helt rätt. Sen att Amazon SER ut som ett bombnedslag, det hör inte till sammanhanget; Amazon ÄR bra! Det finns en anledning att du och jag och andra köper därifrån istället för adlibakademiokuswhatever.se.

  • 2. Asplund 31 januari 2006

    Det finns ju dock flera svenska sidor som rekommenderar böcker/skivor som "kunder som köpt denna även köpt". CDON är en sådan, likaså bokus och adlibris. Kan man inte även fråga sig om Amazon gått för långt när man kan recensera andras recensioner?

  • 3. Mattias Johansson 3 februari 2006

    Aces för denna artikel! Svenska eButiker är för lata (inklusive min egen!). Att Amazon lyckas så jäkla bra trots att den är så ful säger verkligen en del, tycker jag.

  • 4. Ringworth 3 februari 2006

    Nu kan författare "blogga" på amazon.com! http://entre.hallandsposten.se/telegram.asp?oid=18760

cyberphoto.se

Den här artikeln råkar innehålla en del reklam för cyberphoto.se, för att de hade en sådan tur. Därav rubriken.

Det är ett mysterium att svenska online-affärer fortfarande ignorerar Amazon och allt som bidragit till dess enorma succé. Man envisas fortfarande med korkade, ologiska, onödiga, fula och meningslösa designlösningar. Ramar är ett bra exempel. Majoriteten av de svenska online-affärerna envisas nämligen fortfarande med mystiska inrutade layouter från 1997, där ramarna (tydligen) spelar en central roll.

Jämför det med Amazons innehålls- och finessrika upplägg, och alla nyttiga funktioner och tjänster därtill. Man får tips på både artister och skivor så fort man tittar på en titel. Man får bok- och filmtips. Användare tillåts recensera produkter och besökare tillåts betygsätta recensionerna. Man erbjuds att köpa produkten från helt andra säljare, till och med företag - och ändå tar Amazon på sig genomförandet av betalning och det mesta av ansvaret. Startsidan innehåller alltid nya tips genererade utifrån vilka produkter man har tittat på. Sökningen är snabb och effektiv. Amazon har total koll, och all information om en produkt som kan tänkas vara relevant finns där i de allra flesta fall. Man kan välja att inte prenumerera på nyhetsbrev och sidan där detta val kan ske är inte heller undangömd.

Kundservicen på de svenska sajterna motsvarar den ute på stan eller på stormarknaden. När någon affär gör bra ifrån sig är det för att lagen kräver det och inte för att värna om kunden. Jag har fått pengar från Amazon, för att jag har navigerat fel, och köpt fel produkt - från en tredjepartssäljare! Det säger en del om deras fokus på både sajten och kunden (eller möjligtvis att de var villiga att betala för att slippa fler mail från mig).   

En tjänst som de svenska online-affärerna förvånande nog verkar ha missat totalt är presentkort. Det är därför jag vill hylla cyberphoto.se, trots att de också lider av designmissarna jag nämnde ovan. Jag blev  erbjuden ett presentkort häromdagen hos valfri återförsäljare. Jag ville utnyttja detta till att sänka priset på en produkt jag redan planerar att köpa. Denna finns i ett tjugotal online-affärer. Jag blev både förvånad och irriterad när alla de sajter som hade produkten, en efter en, visade sig sakna tjänsten presentkort. Ända tills jag gick in på cyberphoto.se, som gjort sig besväret att implementera funktionen. Snyggt! Jag fick också svar på min förfrågan om lagersaldo efter bara ett par timmar. Bonuspoäng.

Den enda svenska butiken som kan skryta med att ha inspirerats av Amazon är discshop.se - och med all rätt. De gör det mesta rätt och de vet hur man säljer filmer som oftast är något dyrare än på många andra ställen.

Jag vill ändå passa på att framhäva att presentkort är lika nyttiga som döda sälar smittade med fågelinfluensan och endast marginellt roligare än AIDS.

Jag vill också varna alla medverkande för att kalla den här sajten en blogg. Det skulle lätt kunna medföra att fler artiklar blir lika meningslösa, osammanhängande och egocentriska som denna.

Damir Filipovic

Damir Filipovic
Publicerad 30 januari 2006, uppdaterad 31 januari 2006

Copyright © 2005 Anders Fjeldstad et al.